Monday, November 24

bos dan kamu

...narrator...:: ekey'z
selepas kire kira 8 bulan berada di alam pekerjaan, banyak perkara baru yang aku belajar tentang hubungan manusia..

1. kau boleh jadi out spoken. tapi tidak di semua keadaan. mungkin idea kamu lebih baik, tapi bila kamu hanya orang bawahan dan perbincangan di atara ceo2 dan kamu pulak fresh grad, jangan pandai pandai tunjuk lagak.. kau boleh menyatakan ape yang kamu rasa bernas tersebut, tetapi harus dengan masa dan car yang betul.. mungkin kamu buat sahaja dan kamu susulkan dengna report...bos bos kamu tidak akan pertikaikan apa yang kamu buat sekiranya everything just doing fine....dan lagi la diaorang akan senyap jika keputusan tersebut lebih hebat dari mereka jangka kan

2. kalau kamu rasa bos kamu tak betul, kamu boleh cakap belakang bos. depan bos, jangan kutuk2 mereka. bos mana suke kene kutuk wei...depan die, kamu dengar dan ikut sahaja. bukan mau menidakkan kuasa bos, tapi PR itu penting. kalau di belakang kamu lantang mengatakan itu dan ini mengenai bos bos kamu, di hadapan mereka, jgn kamu selantang itu..silap silap hari bulan, kamu yang di buang kerja. kamu boleh menyatakan apa yang terbuku di hati, dengan syarat, tidak kecilkan hati bos. dengan nada bergurau misalnya.

3. bos akan sentiasa diri mereka betul terutama sekali bila berhadapan dengan fresh grad seperti aku...kau biarkan sahaja mereka. dan sesekali, kau tunjukkan kau pun tahu jugak..jangan kerap sgt, mereka mungkin resa tercabar..bila mereka tercabar, kamu mungkin meletakkan diri kamu di tempat yang tidak sepatutnya.

4. orang orang dewasa juga mempunyai konfilk jugak. konflik seperti yang kamu lalui seperti di high school. sehingga ada yang tidak mahu serumah dan senyap senyap balik risau kereta nya di tumpang...what a childish...

5. bos tidak semestinya banyak duit. bak kata orang, labi besar kuali, lagi besar kerak nya. bayangkan, kau tinggal di kawasan elit, kereta sahaja 4 - 5 bijik. kereta mana boleh pakai sebarang beb...jatuh la imej bos. dan tanda tanda bos pun tak de duit ialah apabila pada akhir bulan, jarang sekali bos kamu akan belanja makan..hehehehe..jangan terasa yer boss. ini hanya lah sekadar apa yang di lihat secara zahir nya... tak pernah aku ambil tahu kewangan bos aku..sumpah. aku tidak berminat.selagi mereka membayar gaji, sudah cukup aku bersyukur.. mana nak tau, selepas ini, aku pulak jadi bos..kan???

itu sahaja..ini sekadar nukilan ringkas di kala kerja yang berlambak....
owh yer..aku amat teruja dia mahu pulang..tapi kerja aku berlambak tidak kurang kurang..
*sigh*

0 comments:

 

Ekey'z World Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez