Thursday, November 6

Education

...narrator...:: ekey'z
Aku dulu belajar dengan PTPTN loan, yang membuatkan aku jadi pemiutang tegar..
damn u PTPTN.

aku dulu bayar gak consistently, sampai la at 1 point, tak tolak pun hutang. tolak bunga jer...
damn lagi skali...

so, untuk anak anak aku..
aku dah nekad, tak yah la PTPTN ni...
aku dah bukak EDU plan - melalui takaful.
Untuk imani, aku dulu ambik ETIQA TAKAFUL.
Untuk maryam, aku ambik PRUDENTIAL TAKAFUL -EDUPLAN.

Sebab, dengan Prudential, dah ade critical illness cover skali.
Aku pun suke..

Hehehe...
Both pun ok sebenarnye...

Sesape nak ambik EDUPLAN untuk anak anak boleh la call aku...
Bisa di atur...

Kebaikan takaful ni, ye la, budak kecik kan imun die tak sekuat kite yang beso ni.
Yang beso ni pn selalu je sakit. Ape tah lagi budak budak
Banyak kes, demam pun admitted.

Benefit nye, kalau ambik yang ada rider hospitalisation benefit, dapat la RM60-80 per day admitted.
cam kes aku sendiri, RM80.

Kurang kurang, ringan lah beban mak ayah. dalam masa 1 bulan dah dapat kalau hantar complete documentation. tak payah pun.

tapi, kene ingat, kalau dah ade sakit asal, insurans/takaful tak cover. sebab tu lebih elok buat masa sihat walafiat. cepat cepat call aku yer..hehehe...

Pastu, kalau dapat cemerlang, time upsr, pmr, spm, dapat saguhati lg.
Best kan...masa aku dl takde plak mak ayah aku ambik. ye la, dulu org tak sedar kebaikan takaful ni.

bila anak nak sambung belajar, boleh kuarkan simpanan belajar dorg ni.
rm20K dalam tangan... nilai ni pun bergantung kepada berapa korang nye contribution.
lagi byk contribution, lagi banyak simpanan...tak yah dah loan loan balaja ni...
kalau super cerdik, dapat scholarship, duit simpan wat bisnes...untung wooo....

Kalau amik rider untuk parent lagi la. kalau terjadi pape kepada pembayar, polisi kekal..
anak nak sambung belajar takde hal nyer. duit dah ade. just pursue your dream.

Perasan tak, chinese memang ambit insurans. lahir je trus ambik.
Sebab dorang taknak ambik risiko. duit belaja anak dah ade.
Kalau tak pandai, duit buat berniaga. ni aunti tu sendiri cakap kat aku...

masa tu pun aku kagum kat die. sebab aku sendiri pn, simpan lam takaful ni sebab nak anak belajar. kalau tak leh belajar tak terpikir pun. so, aku sendir dapat bukak minda..

its always have choices in life. tapi kita sendiri kene carik sources supaya kita ade choices nanti.

so, lagi sekali, boleh la call aku atau email kat aku kalau la ade pertanyaaan pasal PRUDENTIAL -EDUPLAN.

Insyaallah, kita sama sam bantu membantu.


0 comments:

 

Ekey'z World Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez