Thursday, October 13

Pandangan peribadi

...narrator...:: ekey'z
Secara jujur, sebelum berjinak jinak dengan dunia takaful/insurans, aku sendiri rasa insurans/takaful ni cam buang duit jek.

Maka betul la kate org, tak kenal maka tak cinta. Insurans/takaful ni sebenarnye tabungan kita untuk masa susah. Betul, kita boleh menabung sendiri, tapi se istiqamah mana kah kita?

Aku paling suke sentuh pasal tabungan pendidikan anak anak. Well, aku pun bakal jadi ibu. Zaman aku pun berpuluh ribu untuk ijazah. Zaman anak aku tak tau la berapa kan?

So, aku sangat sangat sarankan para ibu dan bapa start tabungan dari seawal mungkin.

Pastu sekarang ade plak SSPN kan. Tapi, tau tak, SSPN boleh keluarkan 10% shj dari tabungan untuk bantauan mula mula belajar. Jika kita bandingkan dengan takaful pendidikan, by the age of 20, semua yang kita simpan boleh keluarkan. Tak yah amik loan lain dah untuk tampung belajar die. Andai kata dapat scholar, simpan untuk kawin ke. Kawin gune byk duit kot. hahaha

Pastu, ade plak benefit cam payor waiver benefit. Benefit ni Kalau terjadi pape kat pembayar (in this case ibu or ayah), polisi tetap diteruskan tanpa bayaran. Bagus kan? Andaikata Umur kita tak panjang, anak anak takde la takle sambung belajar sebab takde duit. Lain la kalo dorang memang malas belajar, memang takle ckp ape la kan.

Pastu boleh plak tambah lain lain ikut keperluan. Itu better la tanye agen masing masing.

Sini aku just bagitau opinion aku jek. Sebab tak ramai orang tau pasal pelan pelajaran ni. Yang nak tau lebih lanjut boleh la tanye aku. InsyaAllah akan menjawab ape yang tak paham.

Okies. Melalut plak sebab terpikir tadi time tengok tv. Anak melarat takle belajar. Sebab takde duit. Well, ajal maut kat tangan Allah. Tp kita srbilehnye, buat persediaan sehabis elok kan unt anak bini. Kan?

Sanggup tengok anak bini susah?

Well, tepuk dada tanye selera.




0 comments:

 

Ekey'z World Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez