Thursday, April 21

stress tetibe

...narrator...:: ekey'z
aku je ke yang pentingkan high level education??

my sis, baru nak habis diploma, dah sibuk job hunting. aku tulis ni, bukan nak rendah kan diploma holder punye qualification, tapi my sis tu ade bright future kalau die further die nyer study to degree. and sebagai kakak, aku nak die lagi baik pada aku, ade master.
it doesnt matter if another 3 or 5 more years.

contoh mudah, kau grad diploma, dapat gaji paling banyak pun di offer, rm1500 la.
ini kalau kau pergi company MNC. kalau company cikai, mau nyer rm700 - 800 starting.
kalau ko grad degree, paling rendah graduate boleh dapat rm2000. ini kalau company cikai.bila kate ocmpany cikai, maksudnyer, sure la kerje tak banyak mane kan. bukan cam MNC.

kalau tengok pada duit la n pendapatan.
kalo benefit plak, kalo ko exec, for degree holder, kalau degree holder, ko dapat medic card, ko dapat elaun kerete, ko dapat saham (kalo perform la).. ni various la ikut company.
contoh cam Petronas, executive dapat medic card, technician mane dapat.
kene la amik insurans lain cover ko nyer medical bills and kalau masuk hospital swasta. which cost a lot kan!

pastu, kepuasan diri...
sekarang ni, berapa ramai degree holder?
diploma holder lagi la berlambak.
persaingan dalam industri sengit gile.

tp kalau kau rase ko dah diploma holder, ko dah puas hati, up to u la.
tapi kan, ramai kawan kawan aku yang sume tak puas hati just dengan diploma.
masuk 2 3 tahun, gaji statik.
memang la dapat kerja awal dari orang degree, tapi, orang degree masuk, gaji lagi besar dari dorang..
dorang cam frustrated walaupun dorang tau wat kerje. budak baru masuk gaji lagi banyak u olls.

see.
its prestigious.
aku yang degree holder pun tak berapa nak puas hati lagi.
kawan kawan dah habis master.
dah ade yang sambung phd.

aku ntah bile nak sambung.

aku sangat la bengang sekarang sebab sis aku tu gile nak kerje.
ntah, bagi perspektif aku, pikiran singkat.
dapat rm1500 offer dah tak nak sambung amik degree.

buat calculation kat sini ..
dapat rm1500++ la katenyer
pastu nanti, ko bayar kerete rm 600.
tinggal, 900.
insurans plak, rm100.
dan tinggal rm 800.
duit minyak n servis kereta?
duit minyak kate nyer di tanggung, ok la.
servis kete die tanggung ker?
kalau ade accident otw to office, SOCSO tanggung, tapi kau ok ker?
duit makan dan minum?
boleh ke hidup rm 800 sebulan?
andai kate takde komitmen lain.

aku yang dulu ade lebih rm1000++ bulan bulan pun tak cukup belanja.

well, itu la aku cakap singkat.
pemikiran nya,

adeh....
tak reti aku nak suh orang ubah fikiran ni.
education is important.
lagi banyak kau belajar, kau lagi best.

arghhh...
geram.
sebab ape aku je pikir camtu?

EDUCATION IS IMPORTANT.

aku geram. aku geram. aku geram.

seriously???
sebab rm1500???
really???
***shit!!!

p/s : pasni, jangan plak ade orang komen, diploma holder lagi bagus la ape la. ni bukan diskriminasi, aku cume geram dan letting out my point out here.
okeyh!

1 comments:

-JuvItArs- on April 27, 2011 at 3:24 PM said...

bkn ur sis nk mntak chekgu ke..? nasehat je dia ckop2.. kasi srh blajor dn tros blajor...huhuhu

 

Ekey'z World Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez